Zespół Szkolno - Przedszkolny nr 1

w Dąbrowie Górniczej

Font Size

Cpanel
Brak grafik

Biblioteka

 


 

 WITAJCIE MOI DRODZY CZYTELNICY

 

Nadal  świętujemy XIX Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom

 

 

Poproście o rodziców, starsze rodzeństwo, babcię lub dziadka o przeczytanie wierszy i opowiadań o zwierzętach. Sami wyszukajcie też ciekawe książki,
w których głównymi bohaterami są różne zwierzęta, np. psy.

 

Marcin Pałasz: „Sposób na Elfa” (spotkanie z autorem, wywiad
i audiobook)

https://www.youtube.com/watch?v=7yI4h84jRAk

https://www.youtube.com/watch?v=d3KyQb8if9c

https://www.youtube.com/watch?v=BOfenktRx70 

Posłuchajcie również jak o zwierzętach czytają inni:

https://www.youtube.com/watch?v=mYYo1DPZgzk

https://www.youtube.com/watch?v=cCTpQtp_irM

http://mbp.miastoszczytno.pl/14282,XIX-Ogolnopolski-Tydzien-Czytania-Dzieciom.html

 

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska


 

WITAJCIE DRODZY CZYTELNICY

 

 

 

XIX Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom (31.05 – 7.06.2020)

Tegoroczne obchody Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom, którego organizatorem jest Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” odbywają się pod hasłem: „Cała Polska czyta dzieciom o zwierzętach”.

Tydzień czytania dzieciom, ze względu na pandemię po raz pierwszy został zorganizowany w przestrzeni wirtualnej.

Każdy dzień Tygodnia Czytania Dzieciom, poświęcony jest innemu zwierzęciu

31 maja  –   Dzień Psa,

1 czerwca – Dzień ptaków,

2 czerwca – Dzień kota,

3 czerwca – Dzień z żubrem,

4 czerwca – Dzień niedźwiedzia,

5 czerwca – Dzień z owadami,

6 czerwca – Dzień wilka,

7 czerwca – Dzień konia

Posłuchajcie jak czytano wiersze i opowiadania o zwierzętach zaglądając na strony:

https://www.youtube.com/watch?v=49F19gQwzF0

https://www.youtube.com/watch?v=hzKYXPvUk8E

https://www.youtube.com/watch?v=YwWYTBYtiT0

 

 

Mam nadzieję, że Wy również czytacie w domu o zwierzętach.

 

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska


 

 XIX OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ CZYTANIA DZIECIOM

 

30 maja - 7 czerwca 2020r.

 

30 maja (sobota) rozpoczął  się XIX Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom (XIX OTCD), który potrwa do 7 czerwca.

Tegoroczny Tydzień odbywa się

pod hasłem

„Cała Polska czyta dzieciom o zwierzętach”.

 

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, Patronami Honorowymi – Biblioteka Narodowa i Polski Komitet Olimpijski, a Partnerem Merytorycznym – Fundacja WWF Polska.

Tematem przewodnim XIX OTCD są zwierzęta. Wydarzenie ma zachęcić rodziny i placówki oświatowo-wychowawcze do regularnego czytania dzieciom, promować wartościową literaturę dla dzieci i młodzieży, a także budować świadomość proekologiczną i uwrażliwić młode pokolenie na los
i potrzeby zwierząt. Dlatego gośćmi Tygodnia Czytania będą w tym roku oprócz znanych pisarzy i artystów także przyrodnicy, miłośnicy zwierząt
i weterynarze.

Z uwagi na sytuację epidemiczną tegoroczny Tydzień Czytania odbędzie się po raz pierwszy w przestrzeni wirtualnej, a materiały związane z nim zostaną udostępnione na stronie internetowej www.calapolskaczytadzieciom.ploraz w mediach społecznościowych Fundacji.

W ramach Tygodnia Czytania  popularna aktorka i Ambasadorka Fundacji Edyta Jungowska zaprosiła nas na spotkanie z Doktorem Dolittle. Okazją ku temu jest nagranie przez aktorkę znakomitego audiobooka na stulecie znanego dzieciom na całym świecie wspaniałego doktora zwierząt. Kolejne dni Tygodnia Czytania będą poświęcone różnym gatunkom zwierząt.

W programie m.in.:

Dzień żubra (naukowiec i pisarz dr Tomasz Samojlik opowie o żubrach, ich obyczajach i historii – wyginięciu oraz restytucji w Puszczy Białowieskiej, pokazując też serię swoich książek o Żubrze Pompiku)

Dzień niedźwiedzia (Łukasz Wierzbicki opowie o niedźwiedziu Wojtku, bohaterze jego książki „Dziadek i niedźwiadek” – o wojennych losach polskich żołnierzy i ich pupila – niedźwiedzia). Ta pozycja jest dostępna
w naszej bibliotece szkolnej.
 

Dzień wilka (gościem tego dnia będzie m.in. Adam Wajrak ze swoją książką „Wilki”) 

- W Dniu kota Małgorzata Kur opowie o wszechstronności kotów, którą opisała w swojej książce „Kot na medal”.

Urszula Kowalczuk w Dniu konia będzie mówić m.in. o jego wpływie na polski język, co pokazała w swoim dwutomowym kompendium „Koń jaki jest, każdy widzi – czyli alfabetyczny zbiór 300 konizmów”.

W dniu poświęconym ptakom Pan Poeta opowie o ptakach w literaturze,
a Marcin Kozioł – o konkretnym ich gatunku w przyrodzie, o puchaczach.
 

 - Dzień owadów będzie z kolei znakomitym pretekstem do zaprezentowania podczas Tygodnia obchodzącego 75-lecie magazynu dla dzieci „Świerszczyk”. Oprócz tego dowiemy się sporo o wielu pszczelich obyczajach, a nawet zajrzymy do ula!  

Opowiadaniom pisarzy będą towarzyszyć „poczytanki” – Przemysław Dąbrowski, aktor Teatru Nowego w Łodzi i współautor książki „My, psy, czyli czapka admirała Yamamoto”, przeczyta w Dniu psa fragmenty poruszającej historii o grupie psów żyjących na wysypisku. Tego też dnia dr Dorota Sumińska opowie „Skąd przyszedł pies i dokąd zaszedł”, a ponadto codziennie będzie prowadzić krótkie pogadanki na temat potrzeb i zwyczajów zwierząt oraz opieki nad nimi. 

Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom to największe doroczne święto czytelnicze w ramach trwającej nieprzerwanie od 2001 r. kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”. W wielu miejscowościach Tydzień Czytania Dzieciom jest od lat stałym i ważnym wydarzeniem kulturalnym.

W ramach XIX Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom, w którym biorą udział przedszkola, szkoły, biblioteki, domy kultury, Kluby Czytających Rodzin i wszyscy chętni, w całej Polsce odbędą się spotkania czytelnicze online
z autorami książek dla dzieci i młodzieży, przyrodnikami, weterynarzami. Czytać będą pedagodzy, pisarze, artyści, a także rodzice i dziadkowie.

 

t.cz5.jpgt.cz2.jpgt.cz3.jpgt.cz4.jpgt.cz7.jpgt.cz.jpgt.cz8.jpgt.cz1.jpgt.cz6.jpg

Pozdrawiam Małgorzata Skrzelowska

 


 

 

DZIEŃ DZIECKA

ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSÓW BIBLIOTECZNYCH

  

 ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSÓW BIBLIOTECZNYCH

 KONKURS NA  RECENZJĘ  PRZECZYTANEJ  PODCZAS  POBYTU

 W DOMU  KSIĄŻKI

Laureatką konkursu została uczennica klasy piątej:

KORNELIA MUNIOWSKA

 

KONKURS NA  ILUSTRACJĘ  DO PRZECZYTANEJ  PODCZAS  POBYTU W  DOMU  KSIĄŻKI

 Nagrody otrzymują:

NADIA  PIEKLAK  z klasy 2

NATALIA  JĘDRUSIK  z klasy 2

OLIWIA  GĘBORSKA  z klasy 2

ANTONINA  MACIUK z klasy 2

 

Nagrodę specjalną za przygotowanie całej ilustrowanej książeczki otrzymuje :

 

NADIA  PIEKLAK z klasy 2

 

GRATULACJE!!!

 

b.kon.1.jpgb.kon5.jpgb.kon4.jpgb.kon7.jpgbkz.jpgb.kon.3.jpgb.kon.2.jpgb.kon8.jpgb.kon6.jpgb.kon.jpg

Laureatki konkursów otrzymają dyplomy i nagrody w najbliższym możliwym czasie.

 Pozdrawiam

 Małgorzata Skrzelowska

 

 


 

WITAJCIE MOI DRODZY

 

Dzisiaj obchodzimy jedno z najpiękniejszych świąt, a mianowicie

 

Dzień Matki

 

 To jest bukiecik dla mamy. Malutki, aby odpędził smutki, żeby jej kwitł i w zimie i w lecie.

Nawet wówczas, gdy śniegiem miecie.

Jeden kwiatek to uśmiech. Drugi to miłe słowo. Trzeci to pomoc dla mamy, gdy sprzątamy lub naczynia zmywamy.

I jeszcze listki nasze piątki i szóstki wszystkie.

 

Z okazji dzisiejszego święta chcę Wam polecić
znowu kilka pozycji książkowych,

które poświęcone zostały mamą i dla mam zostały napisane.

 

 

JAK MAMA ZOSTAŁA INDIANKĄ 

Jak mama została Indianką to piękna książka, która powinna znaleźć się
w każdej biblioteczce.

Mały Ulf bawiąc się w Indian dotarł do kuchni, gdzie mama smażyła kotlety. Kobieta dała się wciągnąć w zabawę i razem z synem wyruszyła nad wodę, gdzie pływała, łowiła ryby i znów poczuła się jak mała dziewczynka – była szczęśliwa.

Chłopiec nie widział wcześniej „takiej” mamy, ponieważ zawsze była czymś zajęta. Mama natomiast, zrozumiała że czasem kotlety mogą zaczekać, że ważniejszy jest syn.

Cudowna, ciepła i mądra książka o rodzicielstwie. Pokazuje jak ważne jest wspólne spędzanie czasu z dziećmi, że czasami można sobie pozwolić na odrobinę szaleństwa, a obowiązki odłożyć na bok.

 

A oto następna propozycja książkowa o mamie i jej cudownej
relacji z dzieckiem:

 MOJA MAMA

 

W książce Moja mama, w piękny i wzruszający sposób opisany jest moment usypiania dziecka.

Wieczorem mama kładzie synka spać, a wtedy on bawi się z nią kolorami. Bierze kolor żółty i wtedy mama przemienia się w lwicę, czerwony i mama zamienia się w Indiankę, a od niebieskiego staje się pięknym niebem. I to nie wszystko bo chłopiec ma wiele pomysłów. Gdy dochodzi do koloru szarego, pora powiedzieć „dobranoc” i zasnąć. Ale przecież już jutro wymyślą kolejną zabawę!

Piękna książka o relacji matki z dzieckiem, o ich miłości i przywiązaniu.
O ważnych, wspólnych chwilach spędzonych na wspaniałej zabawie.
O wieczornych rytuałach, za którymi tęsknimy gdy jesteśmy starsi. O tym, że warto celebrować wspólne chwile, ponieważ to do nich będziemy wracać
z sentymentem w dorosłym życiu. I o tym wspaniałym czasie, gdy jeden kolor wystarczył nam do stworzenia lwa lub nieba, i gdy wystarczyła chwila by się
w nie przemienić.

Książka jest piękna, wartościowa i wzruszająca.

Bardzo polecam zaprezentowane książki o mamach i ich cudownych relacjach z własnymi dziećmi.  Moich propozycji poświęconych mamom będzie jeszcze więcej.

Pozdrawiam Was i Wasze Mamy

Małgorzata Skrzelowska

( również mama)

 

 


 

WITAJCIE MOI DRODZY

 

W tym tygodniu obchodzić będziemy jedno z najpiękniejszych świąt, a mianowicie

 

Dzień Matki

 

Z tego powodu chcę Wam polecić w kilka pozycji książkowych,

które poświęcone zostały mamą i dla mam zostały napisane.

 

  

 

A oto najciekawsze książki dla dzieci

z mamą w roli głównej:

 

 

MIŁOŚĆ

 

Na początek prawdziwa perełka.

Cudowna książka. Zachwycająca i wzruszająca.

Uświadamia dzieciom, że miłość rodziców nie ma granic, że kochają je zawsze
i wszędzie, nie ważne gdzie są i jak się zachowują.

Miłośćto niesamowita książka o tym, że miłość mamy jest bezwarunkowa.

Archibald zapytał mamę czy zawsze będzie go kochać, na co ona udzieliła mu pięknej i mądrej odpowiedzi. Powiedziała, że nie ważne co zrobi, jak się zachowa, jak wygląda, czy jest blisko czy daleko, czy pamięta o niej, czy zapomina – zawsze go kocha.

To niezwykle mądra i pięknie zilustrowana pozycja.

To jedna z najpiękniejszych książek dla dzieci. I znajdziemy w niej jedno
z najpiękniejszych zdań:

„Kocham Cię każdego dnia. I tak już zostanie”

 

 

MAMA JEST TYLKO JEDNA,

A TU MAMY  WSZYSTKIE

 

 

Mama jest tylko jedna, a tu mamy wszystkie to 30 portretów Mam wraz
z opisem, cechami szczególnymi i atrybutami wyróżniającymi.

Mama Nowicjuszka(każda matka przechodzi ten etap) przeczytała wiele poradników, a i tak jest zielona w kwestii macierzyństwa, nie śpi bo jej dzieci też nie śpią, a jak w końcu zasną to szybko je budzi, żeby sprawdzić czy na pewno oddychają. Cały glob wydaje jej się zaprojektowany tak, aby dziecko zrobiło siebie krzywdę i wszędzie czają się groźne wirusy i ostre przedmioty.

Mama Jasnowidzka wie i widzi wszystko, okłamać jest ją bardzo trudno, ma rozwinięty zmysł węchu i zawsze wie gdzie są ich dzieci. W pokojach pociech ma zamontowane kilka elektronicznych niani i posiada spojrzenie „kameleon”, które niczym rybie oko obejmuje kąt 280 stopni.

Mama Na Czasiezna wszystkie nowinki dotyczące wychowania dzieci zanim one przyjdą na świat. Jej pociechy oglądają bajki po chińsku, piosenek słuchają po angielsku, a filmy oglądają jedynie w wersji oryginalnej. Słuchają Mozarta
i mają zaplanowaną świetlaną przyszłość. Ma wanienkę-donicę zamiast zwykłej wanienki na pierwsze miesiące życia i dużo megaedukacyjnych zabawek.

Mama Spod Igiełki jest zawsze perfekcyjna, a jej dzieci zawsze są czyste
i pachnące. Wierzy, że jej latorośle są najładniejsze, najmądrzejsze
i w ogóle naj. Zdania zaczyna od A mój syn… A moja córka…Jej atrybutami jest Lusterko macochy (które potrafi ładnie skłamać)
i kolekcja grzebieni. Na przyjęciach urodzinowych zawsze kroi tort, by jej dzieci dostały najlepszy kawałek.

Oprócz opisów Mam mamy także opis torebek każdej mamy (Nowicjuszka – torebka-poduszka, Spod Igiełki – torebka-krawat, Cztery Posiłki Dziennie – torebka-waza), opis sportów dnia powszedniego (Podnoszenie ciężarów – podnoszenie szkolnych plecaków, Rzut w dal – rzut kanapką nad ogrodzeniem szkoły), najlepsze mamine wynalazki
i inne ciekawe teksty. Na końcu książki jest też test, który pozwoli nam sprawdzić jakim typem matki jesteśmy.

Mama jest tylko jedna, a tu mamy wszystkie to książka niebanalna
i wyjątkowa.

W zabawny sposób portretuje różne typy mam, wyróżnia ich główne cechy, atrybuty i umiejętności. Robi to z przymrużeniem oka, a subtelne poczucie humoru rozbawi każdego. Książka pokazuje, że każda mama jest wielozadaniowa i stanowi mieszankę wszystkich istniejących typów, bo każda mama jest wyjątkowa  i niepowtarzalna, a dzieci są dla niej najważniejsze.

FILIP I MAMA, KTÓRA ZAPOMNIAŁA

 

Mama Filipa miała bardzo dużo na głowie i była bardzo zestresowana. Od samego rana zajmowała się wieloma rzeczami i załatwiała wiele spraw. Aż pewnego ranka coś się zmieniło – mama zamieniła się w smoka. Nie wiedziała, jak się sprząta i robi śniadanie, nie poszła do pracy i to Filip musiała się nią zajmować.

Lekko nie miał, ponieważ mama lubiła zionąć ogniem, sypać piaskiem
w inne dzieci, a w zoo chcieli ją zatrzymać. Po całym dniu Filip był bardzo zmęczony. Na szczęście następnego dnia wszystko wróciło do normy.

Filip i mama, która zapomniała to zabawna i mądra książka o tym, że mamy też mogą czuć się zmęczone i potrzebują odpoczynku. I, że czasami w natłoku wielu spraw zapominamy o tym, co jest naprawdę ważne. To taka trochę książka „przypominajka” dla dzieci, żeby czasami dały odetchnąć swoim mamą.

Pozdrawiam Was i Wasze Mamy 

Małgorzata Skrzelowska



 

WITAJCIE MOI DRODZY CZYTELNICY

 

CZY ZASTANAWIALIŚCIE SIĘ KIEDYŚ,

JAK POWSTAJE KSIĄŻKA?

 

Nie możemy się spotkać w naszej nowej i pięknej bibliotece,

ale dzięki globalnej sieci możemy być blisko książek

i wciąż dowiadywać się o nich czegoś nowego.

Jak powstaje książka i jak wiele osób musi pracować, abyśmy mogli trzymać

w dłoni nasza ulubioną pozycję książkową.

 

Zapraszam Was do obejrzenia filmików, które przybliżą Wam cały proces powstawania książki.

 

Mam nadzieję, że  będą one dla Was inspiracją do stworzenia własnej, autorskiej książki i będzie Wam przy tym towarzyszyć

dobra zabawa.

 

https://www.youtube.com/watch?v=t6t-UsDrqB8

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

https://www.youtube.com/watch?v=Oo0bSS0bNIs

https://www.youtube.com/watch?v=PQIUum3zDfY

https://www.youtube.com/watch?v=jgcWVmLqKTk

https://www.youtube.com/watch?v=spXuaY5T2Vw

https://www.youtube.com/watch?v=Sfi381rhxUU

https://www.youtube.com/watch?v=IsJD930hqgQ

https://www.youtube.com/watch?v=h9GonSt6_CA

https://www.youtube.com/watch?v=5dHmwZRQ0FI

https://www.youtube.com/watch?v=_SXGyFtR5pE

https://www.youtube.com/watch?v=YNRZpoXiDxs

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska


 

WITAJCIE MOI DRODZY CZYTELNICY

 

CZY ZASTANAWIALIŚCIE SIĘ KIEDYŚ,

CO CIEKAWEGO MOŻNA ZROBIĆ W BIBLIOTECE?

 

Teraz, gdy nie możemy się spotkać w naszej nowej i pięknej bibliotece,

spróbujcie wymyślić niezwykłe rzeczy, które będziemy mogli zrobić wspólnie po powrocie do szkoły.  Pomoże Wam w tym poniższy filmik.

 

10 TWÓRCZYCH RZECZY, KTÓRE MOŻESZ ZROBIĆ

W BIBLIOTECE

 

https://www.youtube.com/watch?v=Q9NVCf_GEow 

Przez kilka ostatnich dni mogliście zobaczyć na filmikach, o tym co ciekawego można  robić w bibliotece, nie tylko szkolnej

i co biblioteka może zrobić dla Was.

Dzisiaj  zobaczcie, co Wy jako czytelnicy możecie zrobić dla Waszej 

kochanej biblioteki.

 

Mam nadzieję, że poniższy filmik będzie dla Was inspiracją i dobrą zabawą.

Zapraszam Was do obejrzenia filmiku!

10 RZECZY, KTÓRE  TY MOŻESZ ZROBIĆ

W BIBLIOTECE

https://www.youtube.com/watch?v=mE9sa8W1CAE

 

 CZYTAJCIE KSIĄŻKI, SZCZEGÓLNIE TERAZ, GDY JESTEŚCIE

W SWOICH DOMACH, PONIEWAŻ KSIĄŻKI MAJĄ MOC PRZENIESIENIA WAS W KAŻDE MIEJSCE NA ZIEMI

I WE WSZECHŚWIECIE !

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska

 

 


 

WITAJCIE MOI DRODZY CZYTELNICY

 

CZY ZASTANAWIALIŚCIE SIĘ KIEDYŚ,

CO CIEKAWEGO MOŻNA ZROBIĆ W BIBLIOTECE?

 

Teraz, gdy nie możemy się spotkać w naszej nowej i pięknej bibliotece,

spróbujcie wymyślić niezwykłe rzeczy, które będziemy mogli zrobić wspólnie po powrocie do szkoły.

W Waszych rozważaniach mogą pomóc Wam śmieszne filmiki,

które pokazują jak wiele niezwykłych rzeczy można robić

w każdej bibliotece, nie tylko szkolnej.

Mam nadzieję, że przez cały tydzień będą one dla Was inspiracją

i dobrą zabawą.

Zapraszam Was do obejrzenia filmików:

10 WZRUSZAJĄCYCH RZECZY, KTÓRE MOŻESZ ZROBIĆ

W BIBLIOTECE

 

https://www.youtube.com/watch?v=Wimykmss0MY

 

10 ZABAWNYCHRZECZY, KTÓRE MOŻESZ ZROBIĆ

W BIBLIOTECE

 https://www.youtube.com/watch?v=wrWPwKw28NA

 

CZYTAJCIE KSIĄŻKI, SZCZEGÓLNIE TERAZ, GDY JESTEŚCIE

W SWOICH DOMACH, PONIEWAŻ KSIĄŻKI MAJĄ MOC PRZENIESIENIA WAS W KAŻDE MIEJSCE NA ZIEMI

I WE WSZECHŚWIECIE !

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska

 


 

 WITAJCIE MOI DRODZY CZYTELNICY

 

CZY ZASTANAWIALIŚCIE SIĘ KIEDYŚ,

CO CIEKAWEGO MOŻNA ZROBIĆ W BIBLIOTECE?

 

Teraz, gdy nie możemy się spotkać w naszej nowej i pięknej bibliotece,

spróbujcie wymyślić niezwykłe rzeczy, które będziemy mogli zrobić wspólnie po powrocie do szkoły.

W Waszych rozważaniach mogą pomóc Wam śmieszne filmiki,

które pokazują jak wiele niezwykłych rzeczy można robić

w każdej bibliotece, nie tylko szkolnej.

Mam nadzieję, że przez cały tydzień będą one dla Was inspiracją

i dobrą zabawą.

 

Zapraszam Was do obejrzenia filmików:

 

10 PRZEŁOMOWYCH RZECZY, KTÓRE MOŻESZ ZROBIĆ
W BIBLIOTECE

https://www.youtube.com/watch?v=jBHLxdWz5o4

 

 

10 NIEOCZYWISTYCH, KTÓRE MOŻESZ ZROBIĆ W BIBLIOTECE

 

https://www.youtube.com/watch?v=sxAppixtudk

 

CZYTAJCIE KSIĄŻKI, SZCZEGÓLNIE TERAZ, GDY JESTEŚCIE

W SWOICH DOMACH, PONIEWAŻ KSIĄŻKI MAJĄ MOC PRZENIESIENIA WAS W KAŻDE MIEJSCE NA ZIEMI

I WE WSZECHŚWIECIE !

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska


 

WITAJCIE MOI DRODZY CZYTELNICY

 

CZY ZASTANAWIALIŚCIE SIĘ KIEDYŚ,

CO CIEKAWEGO MOŻNA ZROBIĆ W BIBLIOTECE?

 

Teraz, gdy nie możemy się spotkać w naszej nowej i pięknej bibliotece,

spróbujcie wymyślić niezwykłe rzeczy, które będziemy mogli zrobić wspólnie po powrocie do szkoły.

W Waszych rozważaniach mogą pomóc Wam śmieszne filmiki,

które pokazują jak wiele niezwykłych rzeczy można robić

w każdej bibliotece, nie tylko szkolnej.

Mam nadzieję, że przez cały tydzień będą one dla Was inspiracją

i dobrą zabawą.

Zapraszam Was do obejrzenia filmików:

 10 PROSTYCH RZECZY, KTÓRE MOŻESZ ZROBIĆ W BIBLIOTECE

 

https://www.youtube.com/watch?v=4z33H9N8Src

 10 WAŻNYCHRZECZY, KTÓRE MOŻESZ ZROBIĆ W BIBLIOTECE

 https://www.youtube.com/watch?v=ZrKvu_W-hqk&feature=emb_rel_end

  

CZYTAJCIE KSIĄŻKI, SZCZEGÓLNIE TERAZ, GDY JESTEŚCIE

W SWOICH DOMACH, PONIEWAŻ KSIĄŻKI MAJĄ MOC PRZENIESIENIA WAS W KAŻDE MIEJSCE NA ZIEMI

I WE WSZECHŚWIECIE !

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska

 


WITAJCIE MOI DRODZY

MIŁOŚNICY KSIĄŻEK

 

PRZYSŁOWIA

MĄDROŚCIĄ NARODÓW

cz.4

 

Kolejna porcja  przysłów i powiedzonek , znowu do uzupełnienia.

 

Spróbujcie dokończyć zdania  !

( poprawne odpowiedzi znajdują się na końcu)

 

1. Każda ……………………...….swój ogonek chwali.

2. Co ma ……………………………...do wiatraka.

3.  ……………………….. i główka, to szkolna wymówka.

4. Zamienił  ……………………………….siekierkę na kijek.

5. Ściany mają ……………………………… .

6. Niedaleko pada …………………………. od jabłoni.

7. Pańskie …………………………. konia tuczy.

8. Prawda, jak ………………………………. na wierzch wypływa.

9. Stara ……………………………. nie rdzewieje.

10. Boi się, jak …………………………..święconej wody.

 

 

ODPOWIEDZI: 1. myszka, 2. piernik, 3.paluszek, 4. stryjek, 5. uszy, 6. jabłko, 7. oko, 8. oliwa, 9. miłość, 10.diabeł.

 

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska

 


 

WITAJCIE MOI DRODZY

MIŁOŚNICY KSIĄŻEK

 

PRZYSŁOWIA

MĄDROŚCIĄ NARODÓW

cz.3

 Kolejna porcja  przysłów i powiedzonek , tym razem do uzupełnienia.

 

Spróbujcie dokończyć zdania  !

( poprawne odpowiedzi znajdują się na końcu)

 

1. Lepszy wróbel w garści, niż .………………………………………………….

2. Kto się na gorącym sparzył, ten ………………………………………………

3. Kto pyta, …………………………………………………………………………

4. Jak Kuba Bogu, tak ……………………………………………………………

5. Kto rano wstaje, temu …………………………………………………………

6. Jak sobie pościelesz, tak ………………………………………………………

7. Indyk myślał o niedzieli, a .…………………………………………………….

8. Gdzie kucharek sześć, tam ……………………………………………………

9. Im dalej w las, tym ………………………………………………………………

10. Gdzie diabeł nie może, tam ………………………………………………….

11. Czego Jaś się nie nauczy, tego ………………………………………………

12. Kto pod kim dołki kopie, ten ………………………………………………….

13. Gdzie się dwóch bije, tam ……………………………………………………

14. Gdzie drwa rąbią, tam ……………………………………………………….

 

 

 

 

ODPOWIEDZI: 1.gołąb na dachu, 2.na zimne dmucha, 3. nie błądzi, 4. Bóg Kubie, 5.Pan Bóg daje, 6.się wyśpisz, 7. w niedziele łeb mu ścieli, 8. nie ma co jeść, 9.więcej drzew, 10. babę pośle,
11. Jan nie będzie umiał, 12.sam w nie wpada, 13. trzeci korzysta, 14. wióry lecą.

 

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska


 

WITAJCIE MOI DRODZY

MIŁOŚNICY KSIĄŻEK

 

PRZYSŁOWIA

MĄDROŚCIĄ NARODÓW

cz.2

W potocznym języku często spotykamy się z przysłowiami
i powiedzonkami, które mają

znaczenie przenośne, a rozumienie ich w sposób dosłowny
może powodować nieporozumienia lub zabawne sytuacje.

Aby uniknąć niezręcznych sytuacji, gdy nie znając przysłowia
lub powiedzonka,

błędnie zinterpretujemy czyjąś wypowiedz, warto poćwiczyć.

Dobrym sposobem na sprawdzenie swojej znajomości przysłów
i powiedzonek może być poniższy test.

Może być on też metodą poznania nieznanych do tej pory
przysłów i powiedzonek,

ponieważ na końcu znajdują się prawidłowe odpowiedzi.

 

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska

 

POWODZENIA I ZACZYNAMY

 

1. Co przeszkadza złej baletnicy?

a. zła muzyka

b. ciasne buty

c. rąbek u spódnicy

 

2. Co jeździ na pstrym koniu?

a. łaska pańska

b. kłamstwo

c. diabeł

 

3.Co kołem się toczy?

a. czas

b. fortuna

c. ruletka

 

4. Czego chwyta się tonący?

a. koła ratunkowego

b. linki

c. brzytwy

 

5. Kto głupiemu zawsze ustępuje?

a. mądry

b. piękny

c. zaradny

 

6. Z jakiej chmury mały deszcz?

a. z wielkiej

b. z małej

c. z wiosennej

 

7. Jaka woda brzegi rwie?

a. hałaśliwa

b. cicha

c. bystra

 

8. Na kim czapka gore?

a. na strażaku

b. na podpalaczu

c. na złodzieju

 

9. Kiedy myszy tańcują?

a. kiedy kota nie czują

b. kiedy kot śpi

c. kiedy kot jest chory

 

10. Na co trafiła kosa?

a. na brzytwę

b. na kamień

c. na drzewo

 

 ODPOWIEDZI: 1c, 2a, 3b, 4c, 5a, 6a, 7b, 8c, 9a, 10b          

 


 

WITAJCIE MOI DRODZY

MIŁOŚNICY KSIĄŻEK

 

 

PRZYSŁOWIA

MĄDROŚCIĄ NARODÓW

 

W potocznym języku często spotykamy się z przysłowiami i powiedzonkami, które mają znaczenie przenośne, a rozumienie ich w sposób dosłowny
może powodować

nieporozumienia lub zabawne sytuacje.

Aby uniknąć niezręcznych sytuacji, gdy nie znając przysłowia lub powiedzonka,

błędnie zinterpretujemy czyjąś wypowiedz, warto poćwiczyć.

Dobrym sposobem na sprawdzenie swojej znajomości przysłów
i powiedzonek może być poniższy test.

Może być on też metodą poznania nieznanych do tej pory przysłów
i powiedzonek,

ponieważ na końcu znajdują się prawidłowe odpowiedzi.

 

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska

 

 POWODZENIA I ZACZYNAMY

 

1. Gdzie nie należy kłaść palca?

a. pod topór

b. między drzwi

c. do ust

 

2. Kto nie błądzi?

a. ten, kto zna drogę

b. kto w domu siedzi

c. kto pyta

 

3. Komu zawsze wiatr w oczy wieje?

 a. biednemu

b. głodnemu

c. jadącemu

 

4. Kto bez butów chodzi?

 a. bosy

b. szewc

c. zapominalski

 

5. Co góry przenosi?

a. dźwig

b. nadzieja

c. wiara

 

6. Która krowa mało mleka daje?

 a. która jest leniwa

b. która jest głodna

c. która dużo ryczy

 

7. Co w oczy kole?

 a. prawda

b. rzęsa

c. piasek

 

8. Jak długo dzban wodę nosi?

 a. póki się nie rozbije

b. póki mu się ucho nie urwie

c. póki ma na to ochotę

 

9. Gdzie można trafić z deszczem?

 a. pod parasol

b. pod rynnę

c. do domu

 

10. Kiedy Polak jest mądry?

 a. po szkodzie

b. zawsze

c. po jedzeniu

 

 

ODPOWIEDZI: 1b, 2c, 3a, 4b, 5c, 6c, 7a, 8b, 9b, 10a                 

 


 

BIBLIOTECZNY KONKURS

NA NAJCIEKAWSZĄ ILUSTRACJĘ DO PRZECZYTANEJ KSIĄŻKI

DLA CHĘTNYCH

 

Przeczytałeś/ przeczytałaś ciekawą książkę podczas pobytu w domu?

Pragniesz zachęcić innych do przeczytania tej książki?

 

MASZ NIEPOWTARZALNĄ SZANSĘ !

JAK?

NARYSUJ ILUSTRACJĘ  DO   PRZECZYTANEJ KSIĄŻKI,

A NA PEWNO ZAINSPIRUJESZ INNYCH, ABY SIĘGNĘLI DO  TEJ POZYCJI

KSIĄŻKOWEJ.

 

ZOSTAŃ PROFESJONALNYM ILUSTRATOREM!

Technika pracy dowolna,  format A4.

Pamiętaj, aby do swojej pracy dołączyć informację o autorze i tytule książki.

Czekam na Twoją pracę do 29 maja, a najlepsze ilustracje zostaną nagrodzone.

 

POZDRAWIAM

Małgorzata Skrzelowska

Adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  


 

KSIĄŻKA JEST NASZYM

PRZYJACIELEM

 

„Kochajcie książkę, ona ułatwi wam życie, po przyjacielsku pomoże zorientować się w pstrej i burzliwej gmatwaninie myśli, uczuć, zdarzeń, ona nauczy was szanować człowieka i samych siebie,

ona uskrzydla rozum i serce uczuciem miłości do świata, do człowieka."


Maksym Gorki 

 

Każdy z nas chce mieć jak najwięcej przyjaciół,

ale o prawdziwe przyjaźnie trzeba dbać

i je pielęgnować.

 

A dlaczego książka jest naszym przyjacielem?

 

Oto odpowiedzi Waszych rówieśników:

– rozwija nasze słownictwo
– zabija nudę
– rozwija wyobraźnię
– poprawia znajomość ortografii
– jest z nami w podroży
– przenosi nas w inny świat
– jest ucieczką od problemów
– uczy samodzielnie rozwiązywać problemy
– uczy dorosłego, samodzielnego życia
– poprawia umiejętność czytania
– rozwija mózg
– pomaga w pisaniu wypracowań
– pogłębia naszą wiedzę
– w książkach możemy stać się kimś innym
– książka jest dobra na zimowe wieczory
– książki kształcą
– czytanie wzbogaca pisanie
– poprawia koncentrację i pamięć
– buduje poczucie własnej wartości
– dzięki czytaniu stajesz się lepszym rozmówcą
– czytanie daje satysfakcję
– czytanie umila czas
– poszerza kulturę
– pobudza kreatywne myślenie
– kształtuje nasz światopogląd
– wpływa na elokwencję, charyzmę i wizerunek osobisty
– pozwala zniszczyć rutynę dnia codziennego
– zawiązuje przyjaźnie
– jest powodem rozwinięcia tematu z nowo poznaną osobą
– pobudza nas do refleksji
– wzrusza i wywołuje emocje
– zwiększa produktywność dnia
– utożsamia

 

A czy Wy zgadzacie się z tym uzasadnieniem?

A może macie jeszcze inne   argumenty?

 

Pozdrawiam

Miłośniczka  Książek

Małgorzata  Skrzelowska 

 


 

WITAJCIE DRODZY CZYTELNICY!

 

PAMIĘTACIE  O  NASZYM  ULUBIEŃCU  CUKIERKU???

 

 

            Dzisiaj zajmiemy się bohaterem książek Waldemara Cichonia, czyli kotem Cukierkiem.

„Mój kot Cukierek ma długaśne wąsy,

Lubi pełną miskę i wieczorne pląsy.

W nocy urządza wyścigi szalone,

Pogryzł rękawiczki mej mamy zielone.

Lubi wchodzić sobie do mojego łóżka,

Tam śpi najsmaczniej, gdzie miękka poduszka…”

        

         Spróbujcie swoich sił i postarajcie się odpowiedzieć na poniższe pytania.

Uwierzcie, to wspaniała zabawa, bo można zostać detektywem, który rozszyfrowuje słowne zagadki. Prawidłowe odpowiedzi znajdziecie na końcu.

 

POWODZENIA!

 

Małgorzata Skrzelowska

 

TEST O CUKIERKU

 

1. Jak ma na imię właściciel/e Cukierka?    

2. W jaki sposób Cukierek trafił do rodziny Marcela?

 

3. Czy Cukierek miał rodzeństwo?

4. Jak nazywała się siostra Cukierka?  

5. Jak nazywali się bracia Cukierka?

6. Jak nazywała się mama Cukierka?   

7. Jak wyglądał Cukierek?   

8.Jakie ptaki zaatakowały Cukierka?  

9.Gdzie w domu ustawiony był koszyk Cukierka?  

10. Przez ile godzin tata Marcela szukał Cukierka?  

11. Gdzie Cukierek chowa się najczęściej?    

12. Czym wypchnięto Cukierka spod komody?     

13. Gdzie uciekł Cukierek podczas wizyty u weterynarza/  

14. O kim napisał wiersz Marcel?    

15. Jaka grę trenuje Marcel?  

16. W jaki sposób Cukierek dostał się na trening hokejowy?

17. Co zrobił tata Marcela, że Cukierek schował się pod komodę i nie chciał z tamta wyjść? 

18. Co mama Marcela kupiła w sklepie na wyprzedaży?     

19. Co to jest Chwytacz 2000 i do czego służył?    

20. Jaki drugi kot zamieszkał w domu Marcela i Macka?

     

ODPOWIEDZI:

 

1.Marcel i Maciek – bracia, 2.Cała rodzina przyszła wybierać Cukierka do pani Lusi, 3.Tak, 4. Chałka – czarno-biała, 5.Precelek – rudy, Karmelek -brązowy, 6.Kotka Landrynka, 7.Pręgowany, z plamka na nosie, ciekawski, 8.Sroki, 9. Koło kominka, 10. 3 godziny, 11.Pod komodę, 12.Szczotką, 13.na szafkę z lekami, 14. O Cukierku, 15. Hokej, 16. W torbie ze sprzętem sportowym Marcela, 17.Nadepnął mu na ogon, 18. Fioletowo-granatowy sweter z angory, 19.Pułapka do łapania kreta, 20.Kotka Tradycja.

 

 


 

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci

– święto obchodzone co roku 2 kwietnia,

w dzień urodzin duńskiego baśniopisarza 

Hansa Christiana Andersena.

 

Dzień ten ma na celu rozpowszechnienie książek dla dzieci oraz wspieranie czytania przez najmłodszych. Na wybór patrona tego dnia miał wpływ fakt, że napisane przez niego baśnie znane są na całym świecie. Przeczytane po raz pierwszy w dzieciństwie zapadają głęboko w pamięć i zostają z nami przez całe dorosłe życie.

To święto ma skierować naszą uwagę na zawartość biblioteczki naszych dzieci oraz wspierać czytelnictwo wśród najmłodszych.Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku uczy je myślenia, rozwija język, pamięć, wyobraźnię, buduje i umacnia więź pomiędzy nim a jego rodzicem. Zapewnia też dziecku emocjonalny rozwój, pomaga
w wychowaniu, ułatwia naukę w szkole, kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie. Jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka. Natomiast czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu i buduje trwałe skojarzenie czytania z przyjemnością, poczuciem bezpieczeństwa i więzi. Wspólne głośne czytanie
z nastolatkiem pomaga mu pokonać wiele problemów wieku dorastania.

Święto zostało ustanowione w 1967 roku przez Międzynarodową Izbę ds. Książek dla Młodych Ludzi (IBBY). Od tamtej pory, co roku, gospodarzem święta jest inne państwo.
Polska była organizatorem w 1979 roku.

Czechach, które w 2007 roku były organizatorem „Dnia Książki dla Dzieci”, narodziła się akcja nazwana „Nocą z Andersenem”. Dzieci spędzają tę noc
w bibliotekach czytając i słuchając bajki.

W Polsce od 2001 roku odbywa się akcja społeczna „Cała Polska czyta dzieciom”. Ma ona za zadanie uświadomienie społeczeństwa, jak ważne dla dzieci jest poznawanie świata książek. Ma na celu zachęcenie rodziców do czytania książek swoim dzieciom. Nasza szkoła uczestniczy w tej akcji i stara się promować czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży.

Pomnik Hansa Christiana Andersena w Central Parku w Nowym Jorku

Zwykle z okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci wiele bibliotek, domów kultury i teatrów przygotowuje imprezy promujące literaturę dla najmłodszych. Niestety w tym roku z powodu pandemii koronawirusa obchody tego święta nie mogły odbyć się
w dotychczasowej formie. Warto jednak pamiętać o tym święcie
i o baśniach napisanych przez H. Ch. Andersena, a znanych na całym świecie.

CZYTAJCIE KSIĄŻKI, SZCZEGÓLNIE TERAZ, GDY JESTEŚCIE

W SWOICH DOMACH, PONIEWAŻ KSIĄŻKI MAJĄ MOC PRZENIESIENIA WAS W KAŻDE MIEJSCE NA ZIEMI

I WE WSZECHŚWIECIE !

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska


 

 POLSKIE SYMBOLE NARODOWE 

 

Są wiązane z tradycją historyczną i dziejami kraju. Przez poszczególne wieki i epoki historyczne charakteryzowały istnienie narodu i państwa polskiego. Zawsze w dniach zwycięstw i klęsk stanowiły nienaruszalną pamiątkę, przemawiały silnie do uczuć patriotycznych i obywatelskich Polaków, pobudzały do działania w imię sprawy narodowej. 

 

Symbole narodowe szczególnie widoczne są w dniach, kiedy obchodzimy w naszym kraju święta narodowe tj. 2 maja ( Święto Flagi), 3 maja ( Święto Konstytucji 3 Maja), 11 listopada ( Święto Odzyskania Niepodległości). 

 

Dzień Flagi RP to jedno z najmłodszych świąt państwowych w Polsce - zostało ustanowione w 2004 roku, aby propagować wiedzę o polskiej tożsamości oraz symbolach narodowych.

Data święta flagi nie jest przypadkowa i ma swoje uzasadnienie historyczne. Jedno
z nich to fakt,

że 2 maja 1945 roku polscy żołnierze z 1. Dywizji Kościuszkowskiej zawiesili biało-czerwoną flagę na Kolumnie Zwycięstwa w Berlinie. Zdobywając stolicę hitlerowskich Niemiec, polscy żołnierze przyczynili się do zakończenia II wojny światowej oraz działań zbrojnych w Europie. Co więcej, w czasach PRL 2 maja,
a więc po Święcie Pracy, obywatele mieli nakaz zdejmowania biało-czerwonych flag, tak aby nie były one widoczne podczas nieuznawanego przez władze komunistyczne 
Święta Konstytucji 3 Maja

Flaga jest znakiem symbolizującym suwerenność państwową lub narodową. Jej wygląd zwykle nawiązuje do tradycji historycznej państwa. Polska flaga składa się
z dwóch równych, poziomych pasów - białego i czerwonego. Oficjalnie została uznana za symbol narodowy w 1919 roku,

po latach zaborów, w rok po uzyskaniu przez Polskę niepodległości. Same barwy - biel i czerwień - już wcześniej były uznawane za narodowe. Jako jedne z nielicznych na świecie mają pochodzenie heraldyczne. Wywodzą się z barw herbu Królestwa Polskiego i herbu Wielkiego Księstwa Litewskiego. Biel pochodzi od bieli orła, będącego godłem Polski, i bieli Pogoni - rycerza galopującego na koniu, będącego godłem Litwy. Oba te godła znajdują się na czerwonych tłach tarcz herbowych. Na fladze biel znalazła się u góry, ponieważ w polskiej heraldyce ważniejszy jest kolor godła niż tła.

Poza granicami Polski, oficjalnym symbolem naszego kraju jest flaga z polskim orłem na białym pasie. Używa się jej jedynie w celach dyplomatycznej reprezentacji Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Najważniejsze informacje na temat symboli narodowych można znaleźć  na stronach:

 

www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c

 

https://www.youtube.com/watch?v=1JNc0BqkkwI

 

https://www.youtube.com/watch?v=6DeZcSME1Fc

 

https://www.youtube.com/watch?v=COMxXRiKOio

 

 

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska


 

ŚWIATOWY DZIEŃ KSIĄŻKI

I PRAW AUTORSKICH

23 kwietnia

 

Dzisiaj obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich czyli święto wszystkich książek i ich twórców. Czy wyobrażacie sobie świat bez książek?  Jak wyglądałby świat bez książek?

Książka zawsze była źródłem wiedzy i inspiracji. Zaspokajała ciekawość i wyzwalała kreatywność wśród ludzi. Dlatego na pewno nasz świat nie wyglądałby tak, gdyby nie było książek!

Książki towarzyszyły ludziom od najdawniejszych czasów, a ich posiadanie było wyrazem wysokiej pozycji społecznej. Książki nieodzownie kojarzyły się zawsze
z mądrością i wiedzą.

A czy pamiętacie jak zbudowana jest nasza bohaterka? Oczywiście chodzi o tą najbardziej tradycyjną wersję, ponieważ w dzisiejszych czasach książka może przybiera różną formę, także elektroniczną.

 

Z budową książki możecie zapoznać się również zaglądając na niżej podany link:

https://slideplayer.pl/slide/11461200/ 

 

„Moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją” – podkreśla UNESCO w przesłaniu tegorocznego święta.

Bardziej niż kiedykolwiek, w czasach, gdy większość szkół na całym świecie jest zamknięta, a ludzie pozostają zamknięci w domach, moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności. Czytając i obchodząc Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich 2020, możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu 

i podróżować dzięki wyobraźni. (...) Tworząc poczucie wspólnoty poprzez wspólne odczyty i wspólną wiedzę, czytelnicy na całym świecie mogą się łączyć i wzajemnie pomagać w ograniczaniu samotności związanej z kwarantanną” – napisano
w przesłaniu UNESCO na tegoroczne święto.


 

Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska

 

 


 

WITAJCIE MIŁOŚNICY KSIĄŻEK

I NATURY

 

Dzisiaj 22 kwietnia czyli MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ ZIEMI

 

Dbajmy o naszą Planetę i dbajmy o nasze książki,

a na pewno świat będzie lepszy,

a my szczęśliwsi.

 

Oto 15 propozycji ciekawych książek przyrodniczych dla dzieci:

 

1 – „Co kryje las?” Aina Bestard

2 – „Rok w lesie” Emilia Dziubak

3 – „Dzieci korzeni” Sibylle von Olfers

4 – „Drzewa po drodze” Jostein Gaarder, Vanina Starkoff

5 – „Narwańcy, uwodziciele, samotnicy. Atlas tych, co fruwają, skaczą i nurkują” Adrienne Barman

6 – „Animalium. Muzeum Zwierząt” Jenny Broom, Katie Scott

7 – „Ilustrowany inwentarz zwierząt”

8 – „Ilustrowany inwentarz drzew”

9 – „Pod ziemią, pod wodą” Aleksandra Mizielińska, Daniel Mizieliński

10 – „Pszczoły” Piotr Socha

11 – „Opowiem ci, mamo, co robią pająki”

        „Opowiem ci, mamo, co robią mrówki”

        „Opowiem ci, mamo, co robią żaby”

„Opowiem Ci mamo, skąd się bierze miód”

12 – „Najpiękniejsze powiastki Beatrix Potter” 

13 – „Kuna za kaloryferem” Adam Wajrak, Nuria Selva Fernandez

14 – „Zielnik. Runo leśne”
        „Zielnik. Kwiaty pól i łąk”
        „Zielnik. Zioła łąk i ogrodów” 
        „Zielnik. Drzewa i krzewy owocowe” 
        „Zielnik. Rośliny uprawne”

15 – „Mój pierwszy przewodnik. Jakie to drzewo?”

        „Mój pierwszy przewodnik. Jakie to zwierzę?”

        „Mój pierwszy przewodnik. Jaki to owad?”

        „Mój pierwszy przewodnik. Jaki to motyl?”

        „Mój pierwszy przewodnik. Jaki to kwiat?”

        „Mój pierwszy przewodnik. Jaki to grzyb?”

        „Mój pierwszy przewodnik. Jaki to kwiat?”

16 - Młodzi przyrodnicy. Wybrzeże

        „Młodzi przyrodnicy Owady i inne małe zwierzęta

        „Młodzi przyrodnicy Kwiaty

        „Młodzi przyrodnicy Leśne stworzenia

17 - „Ogrody natury

18 - „Niezwykła księga owadów Bart Rossel

19 - „Zwierzakopedia Obrazki z niezwykłego życia zwierząt Agnieszka Frączek

20 - „Na dworze Przewodnik dla odkrywców przyrodyDias Maria Ana Peixe

 

Życzę miłej lektury.

Małgorzata Skrzelowska

 

 


 

WITAJCIE

MOI DRODZY CZYTELNICY

 Wszystkich Miłośników Książek zapraszam w wirtualną podróż.

 Dzisiaj zobaczymy najmniejsze i największe książki  świata.

Zobaczcie jak wyjątkowe mogą być książki i jak wiele pracy i zapału potrzeba, aby stworzyć te małe i wielkie dzieła sztuki.

Kliknijcie  po prostu w zamieszczone poniżej linki.

 

Życzę wspaniałych wrażeń podczas tej niezwykłej podróży.

http://booklips.pl/newsy/nowa-najmniejsza-ksiazka-na-swiecie-zmiescila-sie-na-przepolowionym-ziarnku-maku/

https://biurorekordow.pl/najmniejsza-ksiazka-swiata/

http://polskierekordy.pl/2017/03/31/najmniejsza-ksiazka-swiata/

https://lubimyczytac.pl/aktualnosci/2300/najmniejsza-ksiazka-swiata

https://fakty.interia.pl/galerie/ciekawostki/zdjecie,iId,1017672,iAId,72321

https://www.biblionetka.pl/art.aspx?id=916911

http://www.publio.pl/blog/najdluzsza-ksiazka-swiata-do-czytania-w-dlugie-wieczory/

http://dalia-hobby.blogspot.com/2013/07/najgrubsza-ksiazka-swiata.html

 

https://www.google.com/search?q=najwieksza+i+najmniejsza+ksi%C4%85zka+swiata&rlz=1C1AVFB_enPL778PL792&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=sGT6z_8a23JvwM%253A%252CK07-Z0VQyEBZOM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kTmxu45Av_HrotORJh9tXEYUIIugw&sa=X&ved=2ahUKEwjTzeqQy_ToAhXDrIsKHUJ6AkQQ9QEwC3oECAoQCQ#imgrc=sGT6z_8a23JvwM:

 Pozdrawiam

Małgorzata Skrzelowska 

 


 

BIBLIOTECZNY KONKURS NA NAJCIEKAWSZĄ RECENZJĘ PRZECZYTANEJ KSIĄŻKI

Przeczytałeś/ przeczytałaś ciekawą książkę podczas pobytu w domu?

Chcesz się podzielić z innymi swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami?

TWOJA OPINIA JEST WAŻNA

i może zachęcić innych do tego, aby również sięgnęli po tę pozycję książkową.

NAPISZ W KILKU ZDANIACH (MINIMUM 10 ZDAŃ)

DLACZEGO TWOIM ZDANIEM WARTO PRZECZYTAĆ TĘ KSIĄŻKĘ.

ZOSTAŃ PROFESJONALNYM RECENZENTEM!

Czekam na Twoją pracę, a najlepsze „recenzje” zostaną nagrodzone.

  

POZDRAWIAM

Małgorzata Skrzelowska

Adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


WITAJCIE DRODZY CZYTELNICY!

POWIEDZONKA CZ.3

         Dzisiaj znowu zajmiemy się powiedzonkami, czyli zwrotami, których dorośli używają w języku potocznym bardzo często, ale ich znaczenie nie jest dosłowne.

         Spodobały się Wam poprzednie zadania? Spróbujcie znowu swoich sił
i postarajcie się połączyć powiedzonka z ich prawidłowymi opisami.

         Uwierzcie, to wspaniała zabawa, bo można zostać detektywem, który rozszyfrowuje słowne zagadki. Prawidłowe odpowiedzi znajdziecie na końcu.

 

POWODZENIA!

1. Dostać małpiego rozumu

2. Skakać wokół kogoś

3. Mieć spóźniony zapłon

4. Robić coś po łebkach

5. Budować zamki na lodzie

6. Dolewać oliwy do ognia

7. Dzielić włos na czworo

8. Iść komuś na rękę

9. Rzucać słowa na wiatr

10. Wyłożyć kawę na ławę

 

A. rozpatrywać coś zbyt szczegółowo, za bardzo analizować jakiś problem

B. powiedzieć prawdę bez kręcenia

C. zachowywać się niezbyt mądrze, oszaleć

D. powiedzieć lub zrobić coś takiego, że ludzie, którzy się kłócą, zaczynają się kłócić jeszcze bardziej

E. zajmować się kimś, troszczyć się o kogoś z przesadną gorliwością

F. obiecywać coś, a potem nie dotrzymywać słowa

G. robić coś niedokładnie, byle jak

H. pomóc w czymś, ułatwić coś

I. z trudem coś pojmować, myśleć powoli

J. fantazjować, snuć nierealne plany, przeceniać swoje możliwości, wyolbrzymiać

 

 


Odpowiedzi:

 

1C, 2E, 3I, 4G, 5J, 6D, 7A, 8H, 9F, 10B

 


WITAJCIE DRODZY CZYTELNICY!

POWIEDZONKA CZ.2

 

         Dzisiaj znowu zajmiemy się powiedzonkami, czyli zwrotami, których dorośli używają w języku potocznym bardzo często, ale ich znaczenie nie jest dosłowne.

         Spodobały się Wam poprzednie zadania? Spróbujcie znowu swoich sił
i postarajcie się połączyć powiedzonka z ich prawidłowymi opisami.

         Uwierzcie, to wspaniała zabawa, bo można zostać detektywem, który rozszyfrowuje słowne zagadki. Prawidłowe odpowiedzi znajdziecie na końcu.

 POWODZENIA! 

 

 1. Biegać z wywieszonym językiem

2. Bić się z myślami

3. Słona cena

4. Bać się własnego cienia

5. Żyć jak pies z kotem

6. Dostać małpiego rozumu

7. Ani na lekarstwo

8. Skakać wokół kogoś

9. Mieć długi język

10. Robić coś po łebkach

 

A. zachowywać się niezbyt mądrze

B. bardzo, bardzo mało, prawie nic

C. nie umieć dochować tajemnicy, coś wygadać

D. zajmować się kimś, troszczyć się o kogoś
z przesadną gorliwością

E. robić coś niedokładnie, byle jak

F. być cały czas bardzo zajętym, być w ciągłym ruchu, załatwiać w pośpiechu różne sprawy

G. być bardzo strachliwym, lękliwym, bać się wszystkiego, być nadmiernie ostrożnym

H. żyć w niezgodzie, źle, prawie że
w nienawiści

I. wysoka cena

J. głowić się nad czymś zastanawiać się, co zrobić, wahać się, jak postąpić

 

 

Odpowiedzi:

 

1F , 2J, 3I, 4G, 5H, 6A, 7B, 8D, 9C, 10E

 

 


 

WITAJCIE DRODZY CZYTELNICY!

POWIEDZONKA CZ.1

         Dzisiaj zajmiemy się powiedzonkami, czyli zwrotami, których dorośli używają w języku potocznym  bardzo często, ale ich znaczenie nie jest dosłowne.

         Spróbujcie swoich sił i postarajcie się połączyć powiedzonka z ich prawidłowymi opisami.

Uwierzcie, to wspaniała zabawa, bo można zostać detektywem, który rozszyfrowuje słowne zagadki. Prawidłowe odpowiedzi znajdziecie na końcu.

 

POWODZENIA!

Małgorzata Skrzelowska

 

1. Żyć z ołówkiem w ręku

a)   oszczędnie, dokładnie planując wszystkie wydatki

b)   zapisując wszystkie informacje i zdarzenia

c)   mieć kolekcję unikatowych ołówków i nie rozstawać się z nimi

 2. Pójść z torbami

a)   wybrać się na zakupy z ekologicznymi torbami z materiału

b)   nie mieć pieniędzy, zostać nędzarzem

c)   oddać w ramach reklamacji zakupione w sklepie torby, ze względu na ich wady

 3. Maczać w czymś palce

a)   jeść palcami

b)   smarować palce maścią przeciwko zmianom skórnym

c)   brać skrycie w czymś udział

 4. Szyć coś grubymi nićmi

a)   naszywać „łaty” na rozdarte spodnie

b)   niezbyt zręcznie kłamać

c)   trudzić się nad czymś, próbować rozplątać nici

 5. Wsiąść na swego konika

a)   bardzo lubić jazdę konną

b)   zacząć mówić na swój ulubiony temat

c)   interesować się końmi i jeździectwem

 6. Mieć klapki na oczach

a)   być zaślepionym, mieć zawężone spojrzenie na świat

b)   widzieć słabo i niewyraźnie

c)   nosić ciemne okulary

 7. Mieć mleko pod nosem

a)   po wypiciu mleka mieć „wąsy”

b)   bardzo lubić mleko i często je pić

c)   być niedojrzałym, być dzieckiem

 

Odpowiedzi:

1.a, 2b, 3c, 4b,  5b, 6a, 7c.

 

 


 

NAJCIEKAWSZE BIBLIOTEKI NA ŚWIECIE

I W POLSCE

 

         Wszystkich Miłośników Książek zapraszam dzisiaj w wirtualną podróż po najpiękniejszych i najciekawszych bibliotekach świata.

Zobaczcie jak pięknym, fascynującym i wyjątkowym miejscem może być biblioteka, klikając po prostu w zamieszczone poniżej linki.

 

Życzę wspaniałych wrażeń podczas tej niezwykłej podróży.

 

http://tubywalcy.pl/najciekawsze-biblioteki-na-swiecie/

https://culture.pl/pl/artykul/10-niezwyklych-bibliotek-w-polsce

https://www.vogue.pl/g/949/15-najbardziej-spektakularnych-bibliotek-swiata

http://booknews.pl/?p=2984

https://polszczyzna.pl/najpiekniejsze-biblioteki-swiata/

https://www.goforworld.com/biblioteki-swiata-top-8/

https://okruchy.pl/ciekawostki/najpiekniejsze-biblioteki-swiata/

 Pozdrawiam Małgorzata Skrzelowska 

 


 

 Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

2 kwietnia 2020

 

Autyzm w Polsce

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w naszym kraju żyje nas, osób z autyzmem, 400 tysięcy. To jak jedno spore miasto. Ale tu liczby się nie kończą, bo z autyzmem żyjemy nie tylko my, ale także nasi rodzice, rodzeństwo, opiekunowie, co sprawia, że jest nas nawet 3 mln.

A Ty? Znasz taką osobę, rodzinę? A może Twoje dziecko ma takiego kolegę lub koleżankę w szkole? Czy chcesz nas poznać i zrozumieć?

Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś o autyzmie i Zespole Aspergera zajrzyj na te strony:

 

https://www.polskananiebiesko.pl

https://www.youtube.com/watch?v=e1dYL_uYrYI 

https://www.youtube.com/watch?v=vzr5VjpHHW4 

https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/lodz/dzis-dzien-autyzmu-zobacz-jak-pomoc-w-czasie-pandemii/pymdcse#slajd-1

https://www.youtube.com/watch?v=UHKKXG0ivRE 

https://www.youtube.com/watch?v=Ld9L4ILZvJQ

https://www.youtube.com/watch?v=Y5lucKD1b6U 

https://www.youtube.com/watch?v=jjtdg9FFA5Q

 

!!!!Bądźmy dzisiaj razem z osobami z autyzmem i Zespołem Aspergera!!!

Ubierzmy się na niebiesko, zapalmy niebieskie światełko, wykonajmy kartkę z motywem niebieskiego serduszka.

Zdjęcia kartek z niebieskim serduszkiem i w niebieskim stroju mile widziane.

Wysyłajcie na: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.                                                  

 


 

 

WITAJCIE MOI DRODZY

CZYTELNICY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

 

Spodobały Wam się bajkowe zagadki?

Zapraszam do zapoznania się z kolejnym zestawem bajkowych pytań.

POWODZENIA!

1. Do kogo szedł z koszyczkiem Czerwony Kapturek?
a) do wilka b) do siostry c) do babci

2. Jak nazywa się kot Gargamela w bajce pt. „Smerfy”?
a) Lucjan b) Klemens c) Klakier

3. Jak nazywa się najważniejszy ze Smerfów?
a) Gargamel b) Ciamajda c) Papa    Smerf

4. Jak nazywa się smerf w bajce „Smerfy” który piecze pyszne ciasteczka i smerfne torty? 
a) Ważniak b) Pracuś c) Łasuch

5. W bajce pt. „Gumisie” jaki napój ma magiczna moc dzięki której Gumisie skaczą bardzo szybko i wysoko?
a) Gumisiowy nektar b) Gumisiowy sok c) Gumisiowe kakao

6. Dlaczego Królowa chciała pozbyć się Królewny Śnieżki?
a) Nie podobało jej się to, że Śnieżka ma tylu przyjaciół
b) Głównym powodem była uroda Śnieżki
c) Denerwowało ją, że Śnieżka tyle mówi

7. Co zrobił Królewicz, aby Królewna Śnieżka się obudziła?
a) Założył jej na palec czarodziejski pierścień
b) Poszedł do Złej Królowej i prosił by wróciła Śnieżce życie
c) Złożył pocałunek na jej ustach

8. Jak ma na imię gospodyni domu rodziny bajkowych Gumisiów, która przyrządza sok z gumijagód?
a) Kala b) Sani c) Bunia

9. Gdzie mieszka bajkowy Krecik?
a) pod ziemią b) na drzewie c) w dziupli

10. Mieszka w małej chatce, świetnie lata na miotle i nie jest zbyt piękna?
a) dobra wróżka b) wrona c) czarownica

BRAWO!!! BRAWO!!! BRAWO!!! BRAWO!!! BRAWO!!! BRAWO!!!

 

Poprawne odpowiedzi:

 

1.c)do babci,2.c) Klakier,3.c) Papa Smerf, 4.c)Łasuch, 5.b)Gumisiowy sok,6.b)Głównym powodem była uroda Śnieżki,7.c) Złożył pocałunek na jej ustach,8.c)Bunia,9.a)pod ziemia,10.c) czarownica .

 


 

WITAJCIE MOI DRODZY CZYTELNICY

BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

 

Lubicie zagadki? Super!!!   Przygotowałam dla Was kolejny zestaw  bajkowych pytań.

A oto one:

1. Jakie hasło pozwalało wejść do skarbca rozbójników w Historii o Ali-Babie:
a) pieczaro otwórz się b) sezamie otwórz się c) skarbcu otwórz się

2. Jak nazywała się bajkowa dziewczynka, która miała kłopoty z wilkiem w drodze do chorej babci?
a) Niebieska Czapeczka b) Czerwony Kapturek c) Tęczowa Panienka

3. Co każda wróżka musi mieć powinna?
a) różdżkę b) długopis c) parasolkę

4. Jaki jest ulubiony kolor Barbie?
a) czerwony b) fioletowy c) różowy

5. Bajkowy Garfield ma kolor...
a) szary b) czarny c) rudy

6. Gdzie znajduje się rodzinny dom bajkowych Gumisiów?
a) w Dolinie Muminków b) w Sennej Dolinie c) w Gumisiowej Dolinie

7. Bajkowy Kabi to?
a) najmłodszy z Gumisiów, koloru różowego, ubiera się w czerwono-żółty strój i niebieski kapelusz z czerwonym piórem
b) najstarszy z Gumisiów, nosi okulary i czyta starożytne księgi
c) brat księcia Igthorna, włada sąsiednim królestwem i mieszka w zamku Drekmore

8. Najlepszy przyjaciel Kubusia Puchatka miał na imię...?
a) Jacek b) Krzyś c) Maciek 

9. Ilu towarzyszy krasnoludków miała Królewna Śnieżka?
a) 10 b) 7 c) 17

10. Bajkowy Kopciuszek zgubił...?
a) klucze b) pantofelek c) pieniądze

 

BRAWO!!! BRAWO!!! BRAWO!!! BRAWO!!! BRAWO!!! BRAWO!!!

 

 

Poprawne odpowiedzi:1. b)sezamie otwórz się, 2. b) Czerwony Kapturek , 3.a) różdżkę, 4.c)różowy, 5.c) rudy, 6.c) w Gumisiowej Dolinie, 7.a) -najmłodszy z Gumisiów, koloru różowego, ubiera się w czerwono-żółty strój i niebieski kapelusz z czerwonym piórem, 8.b)Krzyś, 9. b) 7, 10.b) pantofelek .

 

 

 


  WITAJCIE MOI DRODZY

CZYTELNICY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

  

Dla uprzyjemnienia czasu spędzanego w domu  przygotowałam dla Was kilka bajkowych pytań. A oto one:

1. Papay jest silny gdy zje...
a) witaminy b) szpinak c) rybę

2. Batman ubrany jest na...
a) czarno b) zielono c) złoto

3. Jaki jest ulubiony smakołyk Kubusia Puchatka?
a) marchewki b) lizaki c) miód

4. Jak miał na imię bliski przyjaciel Pszczółki Mai?
a) Filip b) Gucio c) Aleksander

5. Gdzie wędrował Koziołek Matołek?
a) do Pacanowa b) do Krakowa c) do lasu

6. Ile życzeń mogła spełnić złota rybka?
a) jedno b) dziesięć c) -trzy

7. Z czego była kareta, którą Kopciuszek pojechał na bal?
a) dyni b) arbuza c) cytryny

8. Każdy ma je w domu, ale tylko w bajce potrafi mówić ludzkim głosem?
a) szczotka b) lustro c) talerzyk

9. Z czego była zbudowana chatka Baby Jagi?
a) cegły b) pierników c) szkła

10. Co sprawiło, że Śpiąca królewna zasnęła na sto lat?
a) wrzeciono b) igła c) nożyczki

 

BRAWO!!! BRAWO!!! BRAWO!!! BRAWO!!! BRAWO!!! BRAWO!!!

 

Poprawne odpowiedzi:

1.  b) szpinak, 2. a) na czarno, 3. c)  miód, 4. b)  Gucio, 5. a)  do Pacanowa, 6. c) trzy, 7. a) dyni, 8. b)  lustro, 9. b) pierników, 10. a) wrzeciono.

 

 

 


 

ZASADY BEZPIECZNEGO  

KORZYSTANIA Z INTERNETU

 

 Pobierz

 

 


Biblioteka szkolna i akcja Cała Polska czyta dzieciom.

 

POBIERZ ARTYKUŁ 

 


 WITAJCIE KOCHANI UCZNIOWIE

 

Niestety, ze względu na zagrożenie koronawirusem,  nie możemy spotkać się teraz w bibliotece szkolnej. Myślę  jednak, że poradzimy sobie w nowej sytuacji i będzie ona dla nas nowym, ciekawym doświadczeniem na przyszłość.

Postarajcie się wykorzystać ten czas jak najlepiej. Ciekawy film, interesująca książka lub gry, także planszowe mogą być alternatywą dla nudy i braku bezpośredniego kontaktu z kolegami. Ten wyjątkowy czas możecie też wykorzystać na rozmowy i wspólne prace ze swoimi najbliższymi tzn. rodzeństwem, rodzicami lub dziadkami jeśli mieszkacie wspólnie.

Jeżeli ktoś z Was potrzebowałby jakiejś książki ze zbiorów biblioteki szkolnej, proszę, aby poinformował o tym swojego wychowawcę.

 

Poniżej podaję adresy, gdzie można również szukać pozycji książkowych:

lektury.gov.pl

wolnelektury.pl

 

PAMIĘTAJCIE, NIE WYCHODŹCIE Z DOMU!!!!!

Do obaczenia w szkole

Małgorzata Skrzelowska


 

Jak nie czytam jak czytam”

         W czerwcowej akcji „Jak nie czytam jak czytam” uczestniczyli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 27 w Dąbrowie Górniczej i dzieci z Przedszkola nr 5. Rozpoczęliśmy kolorowym pochodem przez nasza dzielnicę. Dzieci niosły przygotowane przez siebie transparenty i dekoracje, wspólnie skandowały hasła zachęcające do czytania, czym wzbudzały zaciekawienie mieszkańców dzielnicy. Wiele osób przebrane było za postacie z ulubionych książek. Dzieci przedszkolne wraz z opiekunami skierowały się na zielony teren nieopodal szkoły i tam wspólnie czytały i oglądały kolorowe książeczki. Natomiast uczniowie szkoły w radosnym pochodzie przeszli około kilometra i udali się na boisko LKS „Tęcza”, gdzie odbyła się dalsza część akcji czytelniczej. Zgodnie  założeniami akcji około godziny 10.00 wszyscy uczestnicy rozpoczęli czytanie ulubionych książek. Kolejnym punktem wspólnej zabawy były prezentacje poszczególnych klas, podczas których uczniowie śpiewali, recytowali lub tańczyli. Każdy występ zachęcał do częstego sięgania po książkę i kończył się prezentacją samodzielnie wykonanych transparentów, a także zaprezentowaniem wymyślonego przez klasę hasła promującego czytanie. Uczniowie również bardzo chętnie wzięli udział w zabawie, podczas której tworzyli żywe kompozycje z motywem książki. Ten punkt akcji rozbudził w uczniach bardzo dużą kreatywność i pomysłowość, ponieważ uczestnicy nie wiedzieli wcześniej o  tym zadaniu, a równocześnie spowodował, że dzieci wspaniale się bawiły. Akcje zakończyło stworzenie przez uczestników żywego słowa CZYTAM i powrót w pochodzie do szkoły. Każda klasa uczestnicząca w imprezie otrzymała pamiątkowy dyplom, a wszyscy uczestnicy słodkie niespodzianki. Nasza akcja była zauważona przez mieszkańców Błędowa, a uczniowie z entuzjazmem wypowiadali się o przystąpieniu do akcji w przyszłym roku.

 

cz.5.jpgcz.2.jpgcz.3.jpgcz.4.jpgcz.7.jpgcz.8.jpgcz.1.jpgcz.6.jpg


 

GODZINY PRACY BIBLIOTEKI

PONIEDZIAŁEK            9.00 - 12.00

                                   13.30 - 15.00

  WTOREK                    10.30 - 12.30

    ŚRODA                      11.00 - 12.30  

                                  14.30 - 16.00

CZWARTEK                9.00 - 12.30

 PIĄTEK                     13.00 - 15.00


HALLOWEEN

   28 października 2016r. w ramach zajęć bibliotecznych i dzięki pomocy rodziców, klasa II świętowała Halloween. Uczniowie przebrani za straszydła, wiedźmy i kościotrupy mieli do wykonania kilka zadań m.in. zjadanie cukierków zawieszonych na nitce, łowienie jabłek, przejście przez straszne mokradła, rysowanie groźnych potworów na balonach. Najbardziej emocjonujące były jednak wróżby halloweenowe ukryte w pysznych babeczkach i tworzenie mumii z papieru toaletowego. Podczas zajęć drugoklasiści nauczyli się „strasznej” piosenki i następującego wierszyka:

My jesteśmy straszne zmory

Bardzo groźne z nas upiory

Jeśli nie chcesz się nas bać

Musisz nam cukierka dać”

dzięki czemu przez cały dzień dostawali słodkości. Cukierki ukryte były też w klasie, a ich poszukiwanie było kolejną atrakcją tego dnia.

    Wszyscy „strasznie” dobrze się bawili, obchodząc to bardzo „straszne” święto.

Opracowała: Małgorzata Skrzelowska


MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ BIBLIOTEK SZKOLNYCH

   24 października 2016r. uroczyście obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Bibliotek Szkolnych. W tym dniu wszystkie biblioteki szkolne świętują wraz ze swoimi czytelnikami. Nasze uroczystości rozpoczął poranny apel, podczas którego uczniowie klasy VI zaprezentowali przedstawienie pt.: „Z Sienkiewiczem przez karty powieści”. Dzięki tej inscenizacji wszyscy uczniowie naszej szkoły mogli poznać najważniejsze powieści naszego Noblisty, w roku poświęconym Sienkiewiczowi.

   To jednak był dopiero początek… Zasadniczy punkt obchodów nastąpił, gdy klasy zebrały się,by uczestniczyć w konkursie „ Kto czyta, wie więcej”. Każda klasa zaprezentowała rysunek reklamujący ulubioną książkę i przedstawiła jury wymyślone przez siebie hasło reklamujące czytanie książek. Przedstawiciele klas musieli wykazać się dużym oczytaniem i umiejętnością kojarzenia faktów podczas udzielania odpowiedzi na zagadki przygotowane przez Królewnę Śnieżkę – specjalnego gościa naszej uroczystości. Wiele emocji wśród uczestników wzbudziła także konkurencja, w której zawodnicy układali puzzle. Ale najbardziej emocjonujące okazało się budowanie wież z ulubionych książek przez poszczególne klasy.

   Wszyscy uczniowie oprócz dawki dobrej zabawy otrzymali  słodkie niespodzianki,a poszczególne klasy pamiątkowe dyplomy. Ten szczególny dzień uświetniony został przez wszystkich uczniów, którzy przebrali się za ulubione książkowe postacie tworząc kolorowy bajkowy korowód. Całą uroczystość przygotowały panie: M. Skrzelowska i J. Staroń.

    Za rok też będziemy pamiętać, że nasza biblioteka ma swoje święto!

Opracowała: Małgorzata Skrzelowska

 

 


NARODOWE CZYTANIE 2016

POD HONOROWYM PATRONATEM PARY PREZYDENCKIEJ

W ZESPOLE SZKOLNO-PRZEDSZKOLNYM NR 1 W DĄBROWIE GÓRNICZEJ

Akcja Narodowego Czytania „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza przeprowadzona została 5.09.2016r. (poniedziałek) w trakcie zajęć lekcyjnych. Do wspólnego czytania fragmentów „Quo vadis” zaproszeni zostali przedstawiciele lokalnej społeczności. Aby przybliżyć zebranym postać Henryka Sienkiewicza odczytany został jego krótki życiorys i ciekawostki dotyczące jego osoby. Dodatkowo przygotowana została gazetka z informacjami dotyczącymi akcji, powieści i samego autora. Wszyscy uczestnicy akcji zobaczyli wystawę różnych wydań „Quo vadis”. Uczniowie klasy VI przygotowują, w związku z akcją i pod kierunkiem pani Joanny Staroń i pani Małgorzaty Skrzelowskiej przedstawienie pt.: „Z Sienkiewiczem przez karty powieści”.

Opracowała: Małgorzata Skrzelowska

 

PROGRAMY REALIZOWANE PRZEZ

PRZEDSZKOLE NR 5

 

Jesteś tutaj: Home Szkoła Biblioteka